Voelt het alsof je altijd tijd tekortkomt en alles zelf moet oplossen? Veel apothekers worstelen met dezelfde uitdaging: ze hebben alle kennis en werkmethodes onder de knie en komen daarom in elke werkwijze tussen. Dat kan je merken aan de hoeveelheid vragen die je moet beantwoorden of het aantal problemen dat op je bureau ligt!
Dit leidt tot stress, chaos en een gebrek aan overzicht.
In dit artikel ontdek je:
- Waarom jij mogelijk de bottleneck bent.
- Hoe standaard werk je tijd kan besparen.
- Het belang van een systeem om alles terug te vinden.
Met deze aanpak kun je rust en structuur creëren, voor jezelf én je team.
Ben jij de bottleneck?
Moeten alle beslissingen in de apotheek via jou gaan? Los jij alle problemen op? Ben jij als een van de enigen op de hoogte van hoe de dingen gedaan moeten worden in de apotheek? Als dat het geval is, stokt de doorstroom in de apotheek omdat alle beslissingen en problemen via jou verlopen.
Het is erg logisch dat je overal grip op wil houden, maar het maakt jou ook onmisbaar en je team afhankelijk van jou. Durf daarom los te laten en vertrouw op de capaciteiten van je team. Geef duidelijk omlijnde taken door en vertrouw op hun beslissingen. Duidelijk beschreven werkafspraken maken dat een taak uitgevoerd kan worden zonder jouw input.
Het belang van een gedocumenteerde werkmethode
Als iedereen in je apotheek op zijn eigen manier werkt, kan het oplossen van problemen onnodig veel tijd vragen. Bij plotse drukte of afwezigheid van een medewerker, is het ook moeilijk om de taak over te nemen. Een standaard werkwijze zorgt voor een uniforme en efficiënte aanpak, zo werk je sneller en zijn er minder controles nodig.
Terugkerende werkmethodes, zoals het uitpakken van een bestelling, documenteer je idealiter. Maak gebruik van checklists om ervoor te zorgen dat alles tijdig klaar is. Vervolgens zorg je ervoor dat iedereen de werkwijze kent en het stappenplan kan terugvinden. Evalueer regelmatig of je werkwijze nog op punt staat.
Een systeem om alles terug te vinden
Chaos ontstaat vaak doordat informatie en taken versnipperd zijn. Dat zorgt dan weer voor tijdverspilling en frustratie. En veel papiertjes op je bureau! Met een goed systeem kan iedereen terugvinden hoe iets werkt en waar alles staat.
Een gedeelde drive of een digitale workspace zoals Notion, is ideaal om informatie centraal te beheren. Zorg dat iedereen toegang heeft tot dezelfde informatie en je zal snel merken dat je minder vragen moet beantwoorden!
Je bent onmisbaar in je apotheek, maar dat betekent niet dat alles van jou moet afhangen. Door standaard werk en een goed systeem te implementeren, creëer je rust, structuur en meer tijd voor de dingen die er écht toe doen.
Wil je direct aan de slag? Dan is de e-learning Farmaflow ideaal om jouw apotheek efficiënter te maken! Klik hier voor alle details!