Wat al mijn klanten aangeven, is dat ze te weinig tijd hebben om hun taken af te werken. Toch lukt het sommigen wel om alles onder controle te houden.
Wat is het geheim van productieve apothekers?
Veel tijd wordt verspild door het meer dan eens vastpakken van eenzelfde taak.
- Zo kan je tijdens de aflevering meteen je product bestellen bij de internationale apotheek, of een e-mail sturen naar je groothandel. De patiënt vindt dat extra minuutje wachten echt niet erg en jij hebt meteen je taak kunnen afronden.
- Ken je prioriteiten, bij het uitpakken van een levering gaat je focus naar de producten die moeten klaarliggen voor afhaling.
- Spontaniteit is leuk voor je vrije tijd, in je apotheek werk je liefst zoveel mogelijk volgens een routine. Bijvoorbeeld hoe je je apotheek opstart: in welke volgorde doe je de lichten aan, start je de computers, doe je de deur en kasten los? Hou je elke dat aan dezelfde volgorde zodat je niks vergeet. Laat je dus niet afleiden door wat er ligt.
- Doe vandaag wat vandaag kan en stel zo weinig mogelijk uit tot morgen.
- Leer snel te beslissen over de volgende stap. Hoeveel ligt er niet op je bureau dat je nog moet verwerken? Sorteer bijvoorbeeld binnenkomende (digitale) post meteen met het juiste label: te betalen, na te kijken, in te vullen,… Je kan fysieke bakjes of mapjes maken of digitale labels gebruiken. Vermijd daarbij de stapel “nog te doen”, maar beslis heel concreet wat je er nog mee moet doen.
Tracht dus zoveel mogelijk routine in je taken te krijgen, zodat je alles automatisch op dezelfde manier doet. Zo is er minder tijd voor nodig, gaat de kwaliteit omhoog en is de uitkomst voorspelbaar. En je vergeet minder!
Dit en nog meer kan je ontdekken in mijn digitale leeromgeving. Schrijf je in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!