Een ordelijke backoffice, dat is voor iedereen fijn werken. ‘s Morgens toekomen en geen stapel to do’s tegenkomen zodat de moed al in je schoenen zakt nog voor je goed en wel begonnen bent. Klinkt heerlijk, toch? Maar hoe doe je dat?
Dat is de vraag die veel van mijn klanten me stellen.
Wat je nodig hebt is een beetje zin voor structuur en discipline om je systemen te blijven onderhouden. Met deze tips kan je meteen aan de slag:
- Verwijder alles uit je backoffice dat je al meer dan een jaar niet meer gebruikt hebt. De kans is klein dat je het alsnog zal nodig hebben.
- Zoek een vaste plek voor alles wat nu op je bureau en/of werkblad ligt dat je regelmatig nodig hebt. Hoe frequenter je iets nodig hebt, hoe dichterbij het bewaard moet worden. Maar dat wil niet zeggen dat alles een plekje krijgt op je werkblad!
- Zorg voor een doordachte flow zodat nergens werk of documenten opstapelen. Tracht je processen altijd in beweging te houden.
- Ruim zoveel mogelijk meteen op na gebruik en werk zoveel mogelijk meteen af. Laat bijvoorbeeld geen afwas staan maar werk alles netjes weg.
- Gebruik rustige momenten om opnieuw orde te scheppen of om iets te optimaliseren.
- Naar het einde van de dag werk je zoveel mogelijk af.
Niet helemaal duidelijk? Ik help je graag op weg met advies op jouw maat. Boek je een afspraak?