fbpx

Drie redenen waarom je niets gedaan krijgt

Je bent de hele dag bezig, maar aan het einde van de dag lijkt er niks écht gedaan. Alsof je nergens toe komt en nooit iets echt af is. Klinkt bekend? Veel apothekers worstelen met dit probleem. Een gebrek aan flow, veroorzaakt door wanorde en inefficiënte werkwijzen is vaak de oorzaak én het kan eenvoudig opgelost worden!

In dit artikel leer je:

  • Hoe wanorde je flow blokkeert.
  • Waarom de juiste methode essentieel is.
  • Hoe je eindelijk meer gedaan krijgt in minder tijd.

Met deze inzichten kun je je apotheek transformeren van chaos naar controle.

Wanorde in je apotheek blokkeert de flow

Een chaotische werkplek met weinig structuur geeft stress, tijdverlies en fouten. Denk maar aan “werd dit al besteld?”, “is dit product ontbrekend?”, “Hoe geef ik deze formule het beste in?”,…

Je werkmethode geraakt constant verstoord als je dingen moet zoeken of je collega’s moet helpen en vragen moet beantwoorden.

Elk item een vaste plaats geven, eventueel met duidelijke labels, is essentieel om het overzicht te bewaren. Een schone en nette werkplek, met enkel de noodzakelijke spullen om het werk te doen, geeft veel meer rust. Om de orde te bewaren, kan je opruim- en evalulatiemomenten inplannen.

Geen flow door een foute methode

Bij gebrek aan een efficiënte werkwijze, blijf je brandjes blussen en is er weinig samenhang in je werkproces. Flow daarentegen is dat zalige gevoel wanneer alle stappen logisch op elkaar aansluiten en iedereen weet (en doet) wat er van hen word verwacht. Waar stapelt het werk momenteel op? En hoe kan je dit aanpakken? Welke momenten zou je kunnen focussen op slechts één taak en die meteen afwerken?

Een methode die bij jouw apotheek past

Vaak krijg je goedbedoelde tips van buitenaf, maar dat sluit niet meteen aan bij jouw werkwijze. Al bij al weet niemand, buiten jij en je team, hoe het er echt aan toe gaat in jouw apotheek. Het is belangrijk om een werkwijze te kiezen die haalbaar en effectief is voor jou en je team. Begin dus klein met het standaardiseren van één proces, bijvoorbeeld het uitpakken van bestellingen. Hou rekening met de input van je team want zo voelt iedereen zich betrokken. En wordt de gekozen werkwijze echt jullie werkmethode die effectief tot goede resultaten leidt! Je werkmethode kan natuurlijk altijd geoptimaliseerd worden, maar zorg ervoor dat iedereen de nieuwe werkmethode onder de knie heeft!

Flow creëren in je apotheek begint met het aanpakken van wanorde en het kiezen van een passende methode. Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken in hoe efficiënt en ontspannen jij en je team werken. Geloof je me niet? Volg dan de e-learning Farmaflow, die je alle tools aanleert die je nodig hebt om efficiënter te gaan werken!

Deel dit artikel:

Scroll naar boven