Dingen die ik nog steeds leer

Men zou kunnen denken, al die jaren van optimaliseren, dat kan niet anders dan vlot verlopen. En dat is ook zo, maar het is een proces van vallen en opstaan. Net zoals jij heb ik veel ballen in de lucht te houden en durf ik ook wel eens iets niet doen, omdat het mij niet ligt of om dat ik er eenvoudig geen tijd voor heb.

In dit blogartikel geef ik graag mee waar ik zelf nog mee worstel en mezelf toelaat om te leren.

Voorraad van de apotheek

Vertegenwoordigers, ze vervelen me vaak. Een zoveelste vorm van magnesium of vitamine D, ik ga al geeuwen. En dan de jaarcontracten, merchandisingvoorwaarden, kastinrichting,… Ik hou er niet van. Hoe blijf je op je strepen staan en kies je de referenties die het beste zijn voor het publiek van jouw apotheek? Een eigen gamma huisbereidingen, of toch maar beter niet? Ik tracht de waarde van de voorraad zo laag mogelijk te houden, maar af en toe schat ik soms een trend verkeerd in.

Team ondersteunen

Het beste voor de patiënten, dat doen we elke dag. Daarvoor hebben we goed getrainde, enthousiaste, vriendelijke medewerkers nodig, met voldoende kennis en goesting om bij te scholen. Het ontdekken van ieders talent, de rust bewaren op hectische momenten, de juiste talenten op de juiste plekken inzetten, gericht communiceren wat de verwachtingen zijn, omgaan met de war for talent,… Ook dat blijft een leerproces. Vooral zelf goed communiceren en blijven connecteren, ook dat is een leerproces.

Omgaan met patiënten die uitzonderlijke vragen hebben

Elke patiënt is speciaal en verwacht een voorkeursbehandeling. Toch is het nodig voor onze interne organisatie dat zoveel mogelijk processen standaard blijven verlopen. Hoe blijf je mensen duidelijk maken dat je verwacht dat ze het afhaalticket meebrengen om onnodig zoeken te voorkomen? Om hun identiteitskaart te tonen zodat, ongeacht wie hen op dat moment helpt, alles kan opzoeken in de patiëntfiche wat er nuttig is om te weten? Of patiënten die een voorkeur hebben voor een bepaalde medewerker en dat ook laten merken? Alhoewel ik me goed kan inleven in de vraag en het standpunt van de patiënt, blijft ook dit een werkpunt.

Interessante workshops en lessen geven

Tijdens workshops en lessen draag ik heel veel energie over naar de groep, nadien plan ik graag wat me-time in om de batterijen terug op te laden. Maar toch blijf ik vaak onzeker over de inhoud. Was het interessant? Was het hands-on genoeg? Kan je ermee aan de slag in de praktijk? Ontbrak er nog iets? Zelf ben ik ook spaarzaam met feedback over lessen en sprekers die ik volg, maar ondertussen heb ik ingezien hoe waardevol dit is. Want ook dit is iets waar ik in wil blijven groeien!

→ Als apotheker draag je met momenten vele petjes, standaard werk helpt om een zekere routine in je werkmethode te krijgen zodat je tijd vrij krijgt om bij te leren. Vul onder dit artikel aan met jouw bedenkingen en jouw leerproces zodat we van elkaar kunnen leren!

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven